My precious.

Det finns två saker som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Båda är naturligtvis vintage och för er ska jag nu berätta historierna bakom dessa tu.

När jag och Hjärtat hade köpt vår första gemensamma lägenhet började en hetsig jakt efter möbler. På genomresa i Brunflo hittade vi ett gammalt postskåp i en antikaffär, troligtvis från början av förra seklet, precis som vår nya lägenhet. Fyrtio luckor, var och en med en målad siffra i guld, fina mässingsbeslag och en liten fönsterruta så att man kunde se in. Hjärtat bankade hårt hårt för denna vintageskatt, men vi lämnade Brunflo tomhänta, eftersom att vi var ungefär femtio mil hemifrån med bara en gammal hederlig Volvo som färdmedel. Flera dagars ånger och längt följde och så kom vi till den punkt där begäret blev för starkt – vi var helt enkelt tvungna att ha skåpet. Och på ett mirakulöst sätt kom skåpet åkandes till oss i en lastbil.

På en vägg i hallen placerades vårt nyförvärv efter mycket möda. Men det var verkligen värt allt slit, för det är något av det finaste jag vet.

En till synes helt vanlig fredagskväll i slutet av januari för snart två år sedan, kom jag hem till Hjärtat som överraskade med en ljuvligt doftande måltid. Ätna och druckna kröp vi upp i soffan ackompanjerade av sprakande vedträd i kakelugnen och ljudet från en champagneflaska som korkades upp. Vardagslyx när det är som allra bäst tänkte jag. Från vardagsrummet såg jag in i hallen där ett svagt sken från en av luckorna gjorde sig synligt. Märkligt då alla lampor var släckta och omöjligt kunde reflektera sig i glaset, vilket jag också upplyste Hjärtat om. Han föreslog att jag skulle gå och se efter vad som kunde orsaka det mystiska skenet. Försiktigt och uppspelt på samma gång, närmade jag mig skåpet. Och där, i lucka nummer sju, fann jag den – min allra käraste:

Längst in på väggen inuti lucka nummer sju, bland blommor och blad och den vackraste vintagediamantringen jag sett, stod det JA! (igen) på en liten lapp. För egentligen var det jag som friade först. Men det mina vänner, det är en helt annan historia.

Love,

L

Det här inlägget postades i Hemma hos mig och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till My precious.

  1. Fatima skriver:

    Åh, jag ÄLSKAR den här berättelsen! Så romantiskt och fyndigt och fint alltihop tycker jag och blinkar bort något vått i ögonvrån.

  2. karla skriver:

    herregud vad fint!!

  3. VolangLinda skriver:

    fantastiskt! jag kan höra den här historien om ringen hur många gånger som helst! och skåpet alltså, det är ju sjukt fint.

  4. Helena Sofia skriver:

    En sådan där fin skoförvaring skulle man ju haft. Synd bara att jag inte är så duktig på de där söta och stiliga klackarna. Puss.

  5. Petra Kjellström skriver:

    Hej!
    Tack för en väldans fin blogg! Jag är inredningsjounalist och har mailat dig. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig! Gör gärna av dig till petrakjellstrom@gmail.com så berättar jag mer!
    Ha det så fint!
    P

  6. Petra Kjellström skriver:

    Hej igen Louise!
    Nu har jag mailat dig igen. Goda nyheter : – )
    Hälsningar
    Petra (journalist)

  7. Cickan skriver:

    Hejsan!
    Har nu läst alla dina blogg inlägg och undrar om du kommer att fortsätta blogga så småningom?
    Älskar din blogg som jag tycker är väldigt inspirerande!
    Hälsar
    Cickan

    • vintageprylar skriver:

      Hej Cickan! Vad himla glad jag blev av din kommentar! Faktum är att jag har tänkt nu ett tag att ta upp bloggandet. Det känns väldigt roligt om jag kan inspirera dig och andra där ute och dessutom får jag ju massor tillbaks i form av fina kommentarer. Så håll utkik, snart drar jag igång igen med nya spännande vintageprojekt!

      Kram
      L

      • Cickan skriver:

        åh, underbara nyheter att du ska fortsätta blogga!
        Och har nu även kikat på Magasinets inredningsreportage hemma hos er – verkligen fint!
        Kram och trevlig sommar!
        /Cickan

  8. Johannas Vintage skriver:

    Så fin du är!!🙂

Kommentera

