Pastell.

Först och främst: Jag blir så himla glad av era kommentarer! Och jag ska bli bättre på att blogga, för det är jag liksom skyldig er fina som bemödar er att kommentera på min blogg med uppmuntrande ord. Ja, då var det sagt och bestämt.

Eftersom att det efterfrågats tänkte jag nu visa lite mer bilder från vårt lilla torp. På insidan den här gången, närmare bestämt från det pyttelilla köket. Detgillarniva?

Jag har börjat samla på gammalt dekorativt porslin som jag hänger upp på väggen enligt den gamla skolan. Det är så himla fint tycker jag, särskilt om man blandar storlekar och mönster och sätter dem lite huller om buller på väggen. Här samsas lila Fasan med några andra mönster från Gustavsberg och Rörstrand som gått ur tiden. Har man inte tänkt äta på tallrikarna eller diska dem vårdslöst, gör det heller inget att porslinet är krackelerat eller naggat lite här och där. Det vittnar ju bara om att de hängt med under en lång tid. Precis som torpet.

En annan fiffig sak jag fick lära mig av förra ägaren (som lämnade precis varendaste pinal i huset till min stora lycka!) är att enkelt hänga tallrikarna i dekorativa spetsband. Det ovala fatet hängde redan på väggen när vi tog över stället har jag för mig, den övre tallriken har jag köpt på loppis.

Den här lampan var tänkt att sprida ljus i vårt sovrum hemma i stan. Men eftersom uttaget var ojordat och jag helst inte experimenterar med sånt själv, pryder den nu sin plats i köksfönstret på torpet. Där gör den sig sannerligen bra.

I en garderob hemma hos Hjärtats mamma hittade jag den här gamla brödburken. Den hade hon sedan länge gjort sig av med till förmån för någon tupperwaredito. Perfekt tänkte jag och roffade åt mig den, till hennes stora glädje. Kockumskannan med rosmönstret hittade jag på en loppis på Österlen för flera år sedan.

Jösses vilken lycka när jag och Hjärtat sprang på den här rustika kaffepannan från Kockums i somras på Öland. Nästintill felfri i emaljen och redigt rymlig. När vi väl får igång vedspisen i köket ska vi värma disk- och tvättvatten i denna mest hela tiden.

Torpet var som himmelen på jorden för chabby chic-älskaren när vi tog över. Det här med vitt och så är ju inte riktigt min kopp te, varför jag så sakteliga har börjat byta ut pinal för pinal för att istället skapa mig en riktig pastelldröm. Den här praktiska lösningen blir dock kvar. Dessutom kan jag hålla med om att det är fint med hängande sockerkaksformar och gamla handvispar.

Gamla trälådor låg och gjorde ingen nytta på svärmors vind. De fick flytta in på torpet istället.


Hinkar i mängder är ett måste när det inte finns rinnande vatten inomhus. Dessa fylls på ute vid brunnen och vattnet silas genom en gammal linnehandduk ner i hinken. Den till vänster hittade jag på Överskottsbolaget av alla ställen i världen. 29 kronor tror jag den kostade. Den andra är självklart ett loppisfynd, märkt av tidens tand.

Och lite så här ser det ut på det stora hela. På den här bilden är jag i full gång med att rumstera om i hyllorna. De bruna stolarna köpte vi på loppis för 200 kronor för fyra stycken. Tanken är att de ska målas om någon gång i en avlägsen framtid. De vita stolarna är från husets chabby chic-era och är egentligen inget fel på bara att de är opraktiskt vita och lite för otympliga för pytteköket. Den här bilden är dessutom tagen innan..

Kökssoffan fick flytta in! Den är vi så himla glada i. Jag hittade den när jag och Emma var på Myrorna i Ropsten för några veckor sedan och kunde bara inte låta den stå kvar där i sin ensamhet. Jag kände på mig att den skulle passa helt perfekt. För vad är väl ett torpkök utan kökssoffa? Just det, precis ingenting värt.

När jag får oceaner av tid över ska jag klippa små rutor av dessa tygstuvar och sy ett överdrag i lappteknik av samma sort som redan klär soffan. Dessa är från Panduro som hade superrea på en mängd fina tyger i somras. Tur för mig och torpet!

Är på ständig jakt efter pastellfärgade trasmattor, vilket är långt ifrån det enklaste att finna. De här är åtminstone smått perfekta och fyndades för 55 kronor för tre stycken på en loppis i närheten av torpet. Gamla gedigna skurgolv är ju egentligen varje torpägares våta dröm. Tyvärr finns dessa inte bevarade så i köket kommer jag så småningom att måla rutor på golvet. Det tycker jag ändå hör torparköket till.

Love,

L

Det här inlägget postades i torpet, Vintageprylar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Pastell.

  1. emma sundh skriver:

    ÄLSKAR DIN BLOGG! Love you, darling.

  2. Ulrika skriver:

    Wow, vilket fint kök!!!
    Jo, det är Nkpg style. Inte mycket vintage..mest second hand men riktigt kul initiativ i Norrpan!

  3. Rakel skriver:

    Så koselig torp! Elsker de gamle tallerkene, den fine emaljerte kanna og benken!!!❤

Kommentera

