Köpenhamn.

Häromveckan gick jag och Hjärtat upp i ottan för att ta tåget till Köpenhamn. Med kameran i högsta hugg lämnade vi ett kylslaget Stockholm, åkte över bron och klev av i ett lite mildare Köpenhamn. Vi bodde på det ekologiska hotellet Guldsmeden Axel på en liten tvärgata till Västerbrogade, precis i närheten av hippa ”Köttbyn”. Frid och fröjd och här ska fotas tänkte jag och plockade upp den förvånansvärt lätta kameran för att knäppa en bild på det snajsiga hotellrummet. Inget batteri. En lär sig av sina misstag och därmed förkunnar jag att hädanefter aldrig mer glömma varken kameran eller dess batteri när jag är ute på upptåg. Sådetså.

Här kommer åtminstone några iPhone-foton. Köpenhamn är så rysligt härlig att staden bör upplevas flera gånger om året, varför jag planerar att åka tillbaks igen redan till våren. Då blir det bildkavalkad och Köpenhamnsguide för hela slanten, det lovar jag!

Stockholm Centralstation, vintageprylar, Köpenhamn04.45 stod vi utanför Centralstationen. Stängt. Hade ingen aning om att stationen höll stängt om nätterna. Tji fick vi för att vi var ute i god tid.

FN92, vintage, vintageprylar, Köpenhamn, CopenhagenVäl i Köpenhamn, efter en stunds vila på hotellrummet begav vi oss ut på upptäcksfärd. Hittade en av de finaste vintageaffärerna jag någonsin varit i. Bilderna här gör den inte rättvisa någonstans. Ni måste helt enkelt besöka FN.92 om ni har vägarna förbi Köpenhamn.

Vintage, vintageprylar, Copenhagen, FN.92, KöpenhamnFärgkoordinerad..

FN.92, Copenhagen, vintage, vintageprylar, Köpenhamn, brudklänningMed brudklänningar i mängder..

handskar, vintage, vintageprylar, FN.92, Copenhagen, KöpenhamnOch handskar, hattar, väskor och delikata skor. Allt var i stort sett i felfritt skick, storleksmärkt och i förhållande till den höga kvaliteten inte alls hutlöst dyrt. Fantastiska, underbara butik, vad glad jag är att du inte ligger i Stockholm, då hade du ruinerat mig!

Det blev dock ingen klänning för min del (den här gången), istället gick vi till en butik med hundratals knoppar och handtag. Kom hem med dessa. Vad jag ska använda dem till får ni se en annan dag.

Happy lightsFingrade på en Happy Lights-slinga också, men fick beslutsångest och köpte ingen. Hade varit hemskt fin att tända när mörkret lägger sig som ett tungt täcke över Midsommarkransen. Någon större förlust var det ju i och för sig inte, eftersom att Happy Lights numer går att köpa även i Sverige.

Liberty, Copenhagen, Köpenhamn, kuddar, vintageprylarLibertys fantastiska mönster är uppenbarligen poppis (såklart) i Köpenhamn. Var och varannan butik sålde kuddar och annat fint sydda i dessa förtjusande tyger. Jag ville ha dem allihop.

Copenhagen, vintageprylar, vintage car, KöpenhamnJag fotade fina vintagebilar som kom i min väg..

Och inspirerades av det här lamparrangemanget som var tvunget att förevigas på bild. Ett litet tips är att mycket inspiration till inredning går att finna på hotell och restauranger. Där tar tar man i regel ut svängarna lite mer, något jag förespråkar att fler ska våga göra även i sina hem.

Vi promenerade i Köpenhamns botaniska trädgård..

vintageprylarGlad skit med jazz hands..

Matisse, SMK, Copenhagen, vintageprylarPå väg till Statens Museum for Kunst och Matisse-utställning.

Avslutade Köpenhamnstrippen helt otippat på ett franskt café. Beställde varm choklad gjord på Valrhona-choklad. Så. Magiskt. Gott. Tog slut innan jag ens hann säga hej då Köpenhamn!

Love,
L

Det här inlägget postades i Resor, Vintageprylar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Köpenhamn.

  1. whitemaskgirl skriver:

    Hej. Jag hittade just din blogg (via bästa Emma Sundh), och jag måste bara säga att det är en sån fin värld du har här inne. Älskar hur du hittar så mycket fint (efter ha kollat in en del av dina inlägg kan jag säga att jag är grymt avundsjuk på ditt hem!) Lycka till förresten med boken. Jag kommer i vartfall köpa den.🙂

    • vintageprylar skriver:

      Hej Whitemaskgirl! Vad roligt att du har hittat hit! Och vad glad jag blir för fina ord. Jag hoppas att du kommer att tycka om vår bok och att den kommer att inspirera. Jag lovar att göra mitt bästa för att försöka fortsätta inspirera här inne på bloggen också.

      Kram
      Louise

  2. Pia Storm skriver:

    Fantastisk fin blog med så mange smukke billeder!
    Og jeg blev så glad da jeg så dette indlæg om København (hvor jeg bor!) og FN92 (hvor jeg arbejder!) – desværre ikke hver dag, men i weekenden. Det er en vidunderlig butik hvor jeg har købt rigtig mange smukke vintage kjoler i løbet af årene. Der findes også en webshop, så du kan stadig købe kjoler selvom du ikke er i København – http://www.fn92shop.com. Men pas på, det kan være svært at stoppe når man først er kommet i gang😉

    // Pia, stormsmagasin.blogspot.dk

    • vintageprylar skriver:

      Hej Pia!

      Men jag dör, du jobbar alltså i denna underbara butik!? Tack för tipset om webbshopen! Kommer följa dig hädanefter, både på bloggen och på instagram. Hoppas på många Köpenhamnstips, älskar nämligen din stad!
      Kram
      L

      • Pia Storm skriver:

        Ja det gør jeg – og det er verdens bedste job! Ville ønske jeg kunne være der hver dag.
        Jeg lover at komme med flere Københavner-tips og kommer du igen en dag, skal jeg nok sende dig en liste over must see i København!

      • vintageprylar skriver:

        Åh vad glad jag blir, kommer garanterat åka tillbaka till Köpenhamn!

Kommentera

