Lucka 7: Min bästa TV-serie

Vintageprylar, lucka 7, adventskalender 2012, postskåp, industriskåp

Så var det dags att öppna lucka 7 i min adventskalender 2012.

Fia frågar: ”har du någon favorit tv-serie? En sån där som du önskar att du själv var en av karaktärerna.”

Jag älskar alla typer av kostymdramer. När jag var liten ville jag vara ett av barnen i Narnia som på den tiden gick som tv-serie på vinterlovsmorgon. Jag bönade och bad att mamma skulle sy mig en precis likadan kostym som de hade, med puffbyxor, snörad sammetsväst och kråsblus. Så här i efterhand kan jag förstå att bara var för mitt eget bästa som mamma aldrig föll för mina krokodiltårar. Under årens lopp har jag slukat det mesta som andas svunna tider och nu senast har jag förstås plöjt både Downton Abbey och Mad Men.

Men det finns en serie som står över alla. Och den är varken uppbyggd på vackra kostymer, aristokratiska slottsmiljöer eller något annan som andas gammalt. I den finns bara livet och döden och allt däremellan. Och människor som människor är mest. Komplexa, med fel och brister. Enligt mig och många därtill, är Six Feet Under den bästa HBO-produktion som någonsin gjorts och troligtvis någonsin kommer att göras. Det är en sån där serie som är så lätt att leva sig in i att man börjar tro att karaktärerna faktiskt finns på riktigt och att de står en nära. Man hyser enorma känslor för dem och de får en att börja reflektera över ens egna både förmågor och tillkortakommanden. Det är liksom inte en serie man ser som tidsfördriv. Det är en serie som gör att man lär sig saker om både sig själv och om mänskligheten i stort. Det är som terapi! När jag hade sett sista avsnittet var jag helt tom inombords. Det var som att jag hade förlorat en hel hopers av mina allra närmsta vänner och familjemedlemmar. Flera veckor gick jag runt och sörjde. Skrev en hemtenta om serien bara för att få leva med den ett litet slag till. Så trots att det verkar vara förbannat svårt att leva i den serien (den handlar ju trots allt om döden), skulle jag gärna varit en av karaktärerna så att jag kunde komma dem ännu längre under skinnet.

six feet under, HBO, vintageprylarNu var det några år sedan jag sträcksåg Six Feet Under. När jag skriver om serien nu, inser jag att jag saknar den och dess karaktärer något oerhört. Jag tror minsann att det börjar bli dags att damma av de där gamla boxarna och se om dem igen.

vintageprylar, Sex feet under, HBO, lucka 7, adventskalender 2012

vintageprylar, Sex feet under, HBO, lucka 7, adventskalender 2012

Sex feet under4

Sex feet under2

Sex feet under5

Sex feet under

Och apropå TV. Om ni missade mig på TV8:s Antikjakten förra torsdagen går det fortfarande att se här.

Love,
L

Det här inlägget postades i Adventskalender 2012, Om mig och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lucka 7: Min bästa TV-serie

  1. Linda skriver:

    Alltså! Älskar Six feet under. Ruth är min idol alla gånger!

Kommentera

