Lucka 8: Mitt Midsommarkransen

Vintageprylar, lucka 8, Adventskalender 2012

Bakom lucka 8 i adventskalendern 2012 hittar vi frågan: Hur kommer det sig att du bor i vackra Midsommarkransen? Om du skulle få välja att bo någon annanstans i stan, vart skulle du då flytta?

2007 fann jag Midsommarkransen. Det kom med i paketet när jag träffade Hjärtat kan man säga. Han hade flyttat dit ett par år tidigare och trivdes som fisken i vatten. Själv bodde jag vid tillfället på Kungsholmen i en charmig 20-talslägenhet och hade aldrig satt min fot i Midsommarkransen. Jag kan erkänna att jag inte föll som en fura med en gång. Det bodde fortfarande en liten innerstadsvurmare inuti mig som inte riktigt ville släppa taget. Midsommarkransen låg på röda linjen och jag bodde på gröna. Det kändes på något sätt omständigt och bökigt att ta sig dit. Men så blev det sommar och i takt med att jag bara blev kärare i Hjärtat, blev jag det också i Midsommarkransen. Jag började uppskatta lugnet och småstadskänslan på ett sätt jag aldrig trodde. Och överallt fanns parker, grönområden, skog och vatten på en armlängds avstånd.

Själv flyttade jag och mitt pick och pack in i Hjärtats lägenhet under hösten 2007. När vi således började växa ur den lilla en och en halvan och började leta större, försökte vi vidga våra vyer och titta utanför Midsommarkransen. Vi gick på visningar både i Aspudden och på Söder. Men så dök vår pärla upp på andra sidan gatan i de fina husen med gula fasader och röda taknockar, kulturcafé och biograf och de lummigaste av innergårdar. Och vi båda pustade ut. För innerst inne ville ingen av oss lämna vår sagostad.

Midsommarkransen, vintageprylar, Stockholm, snö, Tellus

Innergård lykta

ParkenMen om det nu en dag blir så att jag och Hjärtat måste flytta ifrån vårt älskade Kransen vet jag att det finns andra charmiga stadsdelar att förälska sig i. Jag själv är född i Enskede vilket jag fortfarande håller kärt och där ligger dessutom en av Stockholms vackraste platser, Skogskyrkogården. Bara en sån sak. Stureby, dit fina Emily Dahl har flyttat, har jag inte varit i jättemånga gånger, men att döma av hennes bilder ser det smått fantastiskt ut. Jag tror att det viktigaste för mig, precis som med så mycket annat som jag tycker om, är att det måste finnas en själ i lägenheten, huset eller området jag bor i. Därför tror jag inte att jag någonsin kommer att flytta till ett sprillans nybygge. Men man ska aldrig säga aldrig. En dag står jag där och klamrar mig fast vid en rollator och då kan jag tänka mig att även jag kommer att uppskatta öppna planlösningar, hiss och praktiska våttorkbara golv.

Love,
L

Det här inlägget postades i Adventskalender 2012, Hemma hos mig, Om mig, Vintageprylar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

