Lucka 9: Min frukost.

Lucka 9, Vintageprylar, adventskalender 2012
Bakom lucka 9 i min adventskalender 2012 gömmer sig frågan: Vad äter du helst till frukost?

Frukost är det målet på dagen som alltid har varit lite heligt för mig. Det där med att ta en kaffe på språng har aldrig varit min grej. Tyvärr rimmar frukost i lugn och ro rätt illa med att vara av morgontrött karaktär. Nu när jag är frilans och kan bestämma själv över min tid och hur jag vill disponera den, lägger jag klart större vikt vid frukosten än jag gjorde som anställd. För min del handlar nog en bra frukost mer om att få starta dagen i mitt tempo än vad jag faktiskt stoppar i mig. Men, jag gillar att äta nyttigt och det avspeglar sig även i frukosten. Till exempel anser jag att ett mål mat inte riktigt räknas om det inte innehåller några former av grönsaker. Jag föredrar alltid grovt bröd och saker med tuggmotstånd framför vitt bröd och andra rena vetemjölsprodukter. Tills för en tid sedan åt jag ägg (ekologiska såklart) varje morgon. Ägg är verkligen ett grymt livsmedel om man är vegetarian som jag. Men så började min mage krångla ordentligt i somras och under hösten och det enda jag kunde härleda det onda till var att jag åt mycket ägg. När jag slutade, upphörde mycket av magkrånglet också. Det här är en stor sorg för mig och jag hoppas innerligt att jag kan börja äta ägg igen så småningom. Men till dess får jag, i den mån det går, försöka tillgodogöra mig äggets braiga egenskaper på annat håll.

vintageprylar, Frukost, smoothie, Earl Grey, avocado, Keso, knäckebröd, Svenskt tenn, Manhattan, Josef Frank
Så här såg dagens frukost ut: smoothie på frysta hallon och blåbär, banan och havremjölk, knäcke med keso, sallad och avocado och en kopp Earl Grey till. Dagen innan åt jag turkisk yoghurt med dinkelmüsli och en knäckemacka med stark ost, Kung Gustafs lättrökta brissling ”i finaste tomatsås”, salladsblad och gurka. Helst dricker jag kaffe på morgonen, men just för tillfället säger magen nej till det också och då får jag lov att lyssna på kroppen och dricker därför te istället.

Ja, det var det om frukost.

Love,
L

Det här inlägget postades i Adventskalender 2012, Hemma hos mig, Mat, Om mig, Vintageprylar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

