Lucka 13: Vad skulle du sagt till 15-åriga dej själv?

Lucka 13, Adventskalender 2012, Postskåp, Industriskåp, vintageprylarInser att det nu har gått en vecka sedan jag uppdaterade min adventskalender 2012. Inte okej. Jag får skylla på att blogghjälpen kom emellan (det är ändå ett legitimt skäl), eller snarare livet i största allmänhet. Precis som de flesta andra känner, rinner tiden innan jul en lätt ur händerna. Vet inte vad det beror på, men troligtvis är det för att julen är den högtid som vi har allra högst krav på ska vara på ett visst sätt. Därför dränker vi oss i måsten och ger oss själva prestationsångest veckorna innan jul. I min familj har vi skalat ner på måsten. Vi ger inte varandra några julklappar till exempel, utan fokuserar på maten och umgänget på julafton istället. Och ändå börjar stressen krypa på mig i mitten på december, som ett julkort på posten.

Hur som helst, nu ska jag försöka riva av ett gäng luckor i ett rasande tempo här under kommande dagar. Bakom lucka 13 – självaste Lucia,  döljer sig frågan: Vad skulle du ha sagt till 15-åriga dej själv?

Om jag fick ha ett samtal med mig själv som 15-åring skulle jag nog ge mig dessa ord på vägen:

”Louise, var inte så förbaskat hård mot dig själv. Jämför dig inte med andra, du duger alldeles precis som du är. Bry dig inte så mycket om vad andra tycker och tänker, utan följ ditt hjärta och gör det du vill, inte det någon annan vill (att du ska) göra”.

(Här hade det varit på sin plats med en bild på mig som 15-åring. Men fotoalbumen från den tiden ligger djupt nedgrävda bland annat bråte på vinden. Bjuder därför istället på ett pixligt foto av mig taget för ungefär 6 år sedan).

vintageprylar, lucka 14, adventskalender 2012

Love,
L

Det här inlägget postades i Adventskalender 2012, Om mig och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

