Lucka 16: Om gråt.

Lucka 16, adventskalender 2012, vintageprylar
Bakom lucka 16 hittar vi frågan: När gråter du?

Precis som jag har nära till skratt, har jag också nära till gråt. Jag är en känslomänniska helt klart. Hjärtat brukar skämtsamt säga att vi är lite ryska i min familj för att vi har så stora känsloyttringar. Yviga gester och höga tonlägen i glädje som i sorg. För min egen del gör det mig inte så mycket. Jag är hellre sån än tvärtom. Det händer att jag står och bölar i folkmassor. Men jag tror ändå att det är bättre än att stänga alla känslor inom sig.

Jag gråter till exempel när…

– jag ser på förlossnings-TV. Överlag gråter jag när barn kommer till världen. Kanske det finaste som finns
– djur far illa eller dör. Jag var medlem i Djurens Rätt i över tio år och i och med det fick jag också medlemstidningen hem i brevlådan. Jag kunde dock aldrig öppna den, för det var så hjärtskärande med alla vanskötta djur att jag med ens började gråta
– jag tänker på gamla, ensamma människor
– andra gråter. Lite som att gäspningar smittar av sig
– jag skrattar mycket.
– jag hackar alla typer av lök. Inklusive vitlök. Måste ha extremt känsliga tårkanaler.
– någon håller tal. Det behöver inte ens nödvändigtvis vara ett tal riktat till mig. En människas omtänksamma och kärleksfulla ord till en annan, får mig att börja grina på studs
– jag lyssnar på Antony and the Johnsons. Det är som att den rösten rymmer all världens smärta och sorg
– jag är för hungrig eller för trött. I såna lägen är jag fortfarande som ett barn
– jag lyssnar på stråkmusik
– jag är i en kyrka. Jag är inte troende, men det är något visst med det sakrala rummet som anspelar på mina känslor
– jag blir riktigt arg. Det är också det allra sämsta läget att börja gråta, eftersom att det får en att känna sig allt annat än stark.
– jag ska säga hej då definitivt. Det sker ju då och då i livet och det är lika jobbigt varje gång. För att citera Lloyd i Dum & Dummare: ”I hate goodbyes”

… och vid en hel massa andra tillfällen.

Love,
L

Det här inlägget postades i Adventskalender 2012, Om mig och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lucka 16: Om gråt.

  1. Elina skriver:

    Hej! Kul att du gillade mitt inslagningspapper! Jag har bara tagit ett vitt papper och satt på rutorna själv! /Elina

Kommentera

