Lucka 17: Vilket yrke skulle du absolut inte kunna tänka dej att jobba med?

Lucka 17, Adventskalender 2012, vintageprylar, vintageskåp, postskåp, industriskåp

Bakom lucka 17 i min adventskalender 2012 döljer sig alltså frågan: ”Vilket yrke skulle du absolut inte kunna tänka dej att jobba med?”

Såklart finns det en hel massa saker jag inte skulle kunna tänka mig att jobba med. Inte så mycket för att jag tycker att det verkar tråkigt – tvärtom! Vissa av yrkena är superintressanta och dessutom livsnödvändiga för både mig och samhället i stort. Det är väl bara så att vissa lämpar sig bättre än andra att göra vissa saker. Jag beundrar till exempel alla som jobbar på sjukhus. I teorin skulle jag gärna vara barnmorska, men i praktiken – absolut inte. Jag får lätt ångest varje gång jag sätter min fot på ett sjukhus. Allt eventuellt obehagligt jag någonsin varit med om flimrar förbi framför mina ögon. Sjukhus är helt enkelt inte mitt element.

Tänk om världen inte hade några matematiker? Nej just det, helt otänkbart. Tänk om världen hade mig som matematiker? Nej, inte heller det en särskilt angenäm tanke. Jag är helt enkelt en person som behärskar ord bättre än siffror. Men jag fascineras över alla som kan. Överlåter därför med varm hand allt vad matematik heter till bättre lämpade personer.

Jag ogillar att köra bil. Eller snarare – jag är rädd för att köra bil. Tanken på att jag skulle kunna skada någon annan genom att sitta bakom ratten gör att jag känner ett extremt obehag så fort jag sätter mig i förarsätet. Det här är en rädsla jag ska övervinna, ett nyårslöfte till mig själv för 2013. Jag vet ju att det bara sitter i mitt huvud. Men oavsett om jag med lätthet rattar en vanlig personbil i framtiden, kan jag inte tänka mig något läskigare än att köra långtradare, buss och andra gigantiska fordon. Hua!

Bil
Bakom ratten i vår gamla Volvo 240 – inte helt bekväm..

IMG_2649
På cykel – mitt rätta element.

Det här inlägget postades i Adventskalender 2012, Om mig och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

