A merry christmas and a happy new year!

God fortsättning!

Hoppas att ni har haft en avkopplande julledighet och ett festligt nyår. Jag har sovit abnorma mängder, men har för en gångs skull lyssnat på kroppen och insett att det var vad den behövde de här veckorna.

Jag håller i skrivande stund på att sätta ihop en liten årskrönika som jag tänkte bjuda på här på bloggen. Men eftersom att det här året går till historien som det mest hektiska någonsin för min del, kommer det ta ett litet tag att sammanställa denna summering av året som gick. Så länge får ni hålla till godo med några bilder från jul och nyår.

Julgranskula påfågelsfjäder vintageprylar

Julgran vintageprylar
Julgran vintageprylar
Julgranen stod grön och grann hemma hos oss på julafton. Eller, egentligen kläddes den redan till tredje advent, men enligt tradition ska den kläs dagen innan julafton tycker jag, därför låtsas jag att så var fallet även det här året.

Julbord vintageprylar
Julmiddagen åts hos min bror och hans familj. Det var som vanligt sjuka mängder (god) mat. Det som syns på bild är ungefär hälften av det kalla bordet. Jag gjorde dessvärre fel och tryckte i mig två mackor vid klockan 13 för att stävja den värsta hungern över Kalle Anka, vilket resulterade i att jag var relativt mätt när det var dags att sätta sig till bords. Min jultallrik bestod därför till största delen av en supergod julcaesarsallad jag själv hade gjort (är alltid mest för sallader) och lite sill. Kött gör sig icke besvär på min tallrik.
vintageprylar, julafton, vintageklänningHär står jag och Fredrika, 5 år och dividerar om ost. Hon älskar inte ost enligt egen utsago. Jag älskar ost över allt annat på jorden typ. Eller okej, det var en överdrift. Men nästan.

Julaftonsklänningen var en prickig sak från 50-talet som jag fått av en extremt givmild ex-kollega. Hon tyckte den skulle passa mig. Och visst gjorde den det med ett skärp i midjan.

Kvällen slutade med midnattsmässa och den obligatoriska introtävlingen som min svägerskas bror sedvanligt håller i. Temat för i år var – suprise, surprise – jullåtar och jag (tillsammans med Hjärtat) vann ganska så överlägset över min bror och syster. Något ska en ju ha för att ha nött Absolute Christmas år efter år i högstadiet. Och som lillasyster är ju segerns sötma lite extra sweet när en får vinna över sina äldre syskon.

Vinterkängor boots vintageprylar
På annandagen åkte vi till Hjärtats mamma och firade lite mer jul. Och på torsdagen åkte vi ut till vårt lilla torp. Solen sken och det var nästan obeskrivligt vackert vintrigt. Hade det inte varit ungefär 2 + inomhus hade jag flyttat dit på studs.
Torp vintageprylarTorp vintageprylar
Påpälsad till tänderna försöker jag skotta fram trappan.
Torp vintageprylar
Torp vintageprylar
Rimfrost och iskristaller på fönsterrutorna.

Pastell torpet pepparkaka saffransbulle vintageprylar
Trots nästan minusgrader, var vi tvungna att fika lite i det lilla köket, vid det lilla köksbordet. Saffransbullar och varmchoklad såklart.
Gammal dörr torp vintageprylar
Charmigt och lite sorgligt på samma gång. Ytterdörren är fantastiskt vacker på alla sätt och vis. Men den här bilden vittnar om att den inte kommer vara det för evigt om vi inte tar hand om den snart. Och det här är bara en av alla tusen små och stora saker vi måste åtgärda om vi ska kunna njuta av det här huset i många år framöver. Vi har med andra ord oändliga timmars hårt slit framför oss i vår och sommar. Knasigt nog så längtar jag!

På lördagen åkte vi hem till Stockholm igen. Jag gick på bio med Emma, Linda, Fatima och Lisa och såg Berättelsen om Pi. Det blev gråtkavalkad för min del eftersom att den innehöll allt som får mig att börja böla. Djur som dör, människor som dör, avsked och hopplös ensamhet. Men den var fin och rekommenderas varmt.

Nyårsafton Stockholm Vintageprylar
Efter ett dygns migrän som äventyrade hela nyårsfirandet, vaknade jag upp vid lunch på nyårsafton, fri från helveteshuvudvärken. Även om jag såhär i vuxen ålder inte har så värst höga förväntningar på nyårsafton utan tar den lite som den kommer vanligtvis, ville jag ju för allt i världen inte missa Lisa och Pers nyårsmiddag som de bjudit hem till. Lisa och Per är mina personliga mästerkockar. Att äta deras mat är som att äta på vilken Guide Michelin-listad krog som helst. Vill alltså inte missas för allt i världen.

Hummersoppa nyårsafton Stockholm Vintageprylar
Basen i en makalös hummersoppa kokt på konjak. Till varmrätt serverades hälleflundra med jordärtskockspuré och syltade kantareller och till efterrätt en lakritspannacotta med sauterad fänkål. Ja ni hör ju själva. Divine!

Nyårsafton vintageklänning vintageprylar
Jag bar en gammal men ack så fin fodralklänning från vad jag skulle tro 50-talet. Crémefärgad med draperad och pärlprydd ringning. Den har jag haft en gång tidigare när jag var tärna på Emma och Johns bröllop 2009. Det visade sig att den fungerade alldeles ypperligt att fira in ett nytt år i också.

Vintageprylar nyårsafton 2012 Stockholm
Mätta och belåtna åkte vi och firade in det nya året med pompa och ståt på Kungsholmen  hos Linda och David. Minus migrän var det ett riktigt gott nytt år. Har stora förhoppningar för 2013, känner på mig att det kommer att bli ett redigt bra år!

Love
L

Det här inlägget postades i Om mig, torpet, Vänner, Vintagekläder, Vintageprylar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till A merry christmas and a happy new year!

  1. Åh fint ni hade det!
    Du är lite lik mamman i Mad Men, Betty!🙂

    • vintageprylar skriver:

      Haha, men tack (tar det som en komplimang)! Du är faktiskt inte den första som säger det. Tror det är i vissa vinklar och miner.

      Hoppas att du hade en fin jul och nyår.

      Kram
      L

Kommentera

