2012 – Retrospektiv.

Jag lånar friskt från Clara och sammanfattar mitt 2012 så här:

Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?

Ja men gudars ja! Det mest omvälvande var nog att jag gifte mig och skrev boken Vintageparty som kommer ut i mars. Och köpte ett torp förstås.

Vigselprogram, vintageprylar, vintagebröllop, vintage wedding, art deco, Jonna Björnstjerna, Lännas kyrka, påfågel, peacock
Foto: Martina Ankarfyr/Anna Larsson

Blev någon/några av dina vänner föräldrar 2012?

Ja, en liten Leonard kom till världen och en liten Judit och bara några timmar in på det  nya året (alltså 2013) kom lilla Livia med en väldans fart! Den sista hör ju egentligen till 2013 årskrönika, men kan liksom inte låta bli. Hoppas verkligen på fler barn för 2013!

Dog någon som stod dig nära?

Nej, men på ett högst påtagligt sätt var vi under 2012 i sviterna av min svärfars bortgång i slutet av 2011. När jag tänker efter är man väl för alltid lite i sviterna av någons bortgång. Det är väl det som kallas att sörja. Och i förlängningen även att minnas.

Vilka länder besökte du?

Paris, Marais, vintageprylar, vintagekappa
I månadsskiftet april/maj strosade jag Paris underbara gator fram under vår bröllopsresa. I slutet av oktober tog jag och Hjärtat tåget till Köpenhamn för att fira hans födelsedag. Jag var också en kort tur till Helsingfors, men det är en resa jag helst väljer att inte minnas.

Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?

Eftersom att 2012 var ett hektiskt och omtumlande år på ett sätt som jag aldrig tidigare upplevt, önskar jag att 2013 blir lite mer, vad ska jag säga; stillsamt. Samtidigt vill jag att alla de lösa trådar som nystades upp under 2012, ska knytas ihop under 2013. Jag har så fantastiskt mycket spännande saker framför mig och jag känner på mig att det kommer att bli ett bra år det här. Men det vore fint att kunna släppa ner axlarna då och då och ta några djupa andetag. För mycket av den varan blev det inte under 2012.

Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?

28 april, vintagebröllop, vintage wedding, art deco, Julita wärdshus, vintageprylar, bröllopsstyling, bröllopsdukningFoto: Martina Ankarfyr/Anna Larsson

Enkelt. Den 28 april då vi blev herr och fru Lemming.

Vad var din största framgång 2012?

VINTAGEPARTY-OMSLAG, Norstedts, Emma Sundh, Louise Lemming, Linda Hansson
Foto: Martina Ankarfyr/Anna Larsson

Att jag har skrivit en bok. En jäkla bok! Och att jag följde mitt hjärta som sa att det här är en chans som inte får missas. En framgång i sig är att våga ta sig fram på snirkliga, outforskade stigar, istället för att välja den upplysta, trygga vägbanan.

Största misstaget?

Att jag återigen inte lyssnade på kroppen som skrek: varva ner! Nu sitter jag här med mystiska åkommor som plötslig äggallergi (om det nu ens går att få) och diverse andra symptom. Flera läkarbesök, prover och ultraljud senare är jag 99 % övertygad om att det rör sig om stress.

Bästa köpet?

Okej, självklart måste jag svara vårt lilla, men naggande goda torp. Och min bröllopsklänning som jag köpte för 500 kronor (!) på Tradera.  Men näst efter det – och det här kan låta larvigt – måste jag nog svara min iPhone. Under sommaren hade jag levt med en sorglig telefon som gav mig när på hjärtinfarkt varje gång jag skulle använda skrället. Ingenting fungerade som det skulle och trots att det skulle vara en så kallad smart telefon, var den allt annat än intelligent när det väl gällde. Räddningen blev när jag i augusti kunde förnya mitt abonnemang och i samband med det fick min iPhone. Äntligen kunde jag återigen logga in på Instagram och fortsätta ta bilder där. Jag helt och fullkomligt ÄLSKAR Instagram, har jag sagt det?

Vintageprylar, torp, trädgård, sommar, grönska, Närke, buskar, träd

Vad spenderade du mest pengar på?

Den hejdundrande bröllopsfesten. Och så torpet förstås.

Champagne, champagnekupor, Horn wine, vintage champagneglas, vintagebröllop, tapet Sandberg, vintageprylar
Foto: Martina Ankarfyr/Anna Larsson

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Att få styla och skriva en bok. Och att alla som har haft någon form av insyn i boken trott på den så förbaskat. Det gjorde att också vi vågat tro att det vi gjort faktiskt är något riktigt bra. Jag tillåter mig själv nog inte känna att det jag åstadkommer är bra (nog) särskilt ofta. Men den här gången har jag verkligen försökt ta åt mig av alla positiva kommentarer och det har också gjort att jag har känt mig gladare! Fint som snus är också att jag har fått möjlighet att jobba med Emma och Linda. Vi har verkligen funnit varandra under det här året. Trots att vår vänskap har prövats gång på gång, står vi här nu på andra sidan bokprojektet och är mer sammansvetsade än någonsin.

Absolut Lisen, Vintageparty, vintageprylar, Emmas vintage, Allt om mat, Volang
Bild lånad från Emma Sundh. Foto: Martina Ankarfyr/Anna Larsson

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?

År 2012 kommer långt ifrån att gå till historien som utelivets år. Jag har varit ute på lokal extremt lite, mest på grund av orkes- tids- och pengabrist. Jag har heller inte varit på särskilt många konserter. Förutom Thåström i Örebro i våras. 2012 kommer jag däremot alltid minnas som året då jag och Hjärtat gifte oss, varför jag naturligt alltid kommer att blicka tillbaka på det här året när jag hör Eldkvarns ”Bröllopssång”, Magnetic Fields ”Book of Love” och Van Morrisons ”Into the Mystic”. Den första gick vi altargången fram till, ackompanjerade av våra talangfulla vänner Magnus på piano och Chrille på munspel. ”Book of Love” sjöng min kusin Karin till oss på sitt alldeles egna underbara sätt och ”Into the Mystic”  tog vi en svängom till på dansgolvet i stället för en traditionell vals.

Var du gladare eller ledsnare 2012 jämfört med tidigare år?

Jag var helt klart gladare 2012 än 2011. 2011 var lite av ett sorgens år och 2012 var ganska så tvärtom.

Vad önskar du att du gjort mer?

Tränat.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Stressat.

Blev du kär i år?

Pånyttkär i Hjärtat. Det finns aspekter i äktenskapet som jag kan ifrågasätta. Tvåsamhet funkar helt enkelt inte för alla, varför det i teorin inte är rätt att befästa den genom ett institutionaliserat kontrakt som äktenskapet de facto är. Och det är fruktansvärt att det tagit så lång tid för homosexuella att få rätt att vigas i kyrkan (tänk att vissa fortfarande vägrar! Ryser in i märgen bara jag tänker på det) och få kalla sitt äktenskap för just äktenskap. Trots detta ville jag ingå äktenskap. Förutom att det utifrån de juridiska aspekterna är enklare att vara gifta när väl två personer bestämt sig för att leva tillsammans och hoppas få barn en dag, är det ett naturligt tillfälle att rannsaka sina känslor inför beslutet om ett bröllops vara eller icke-vara. Och det jag kom fram till är att jag aldrig i hela mitt liv träffat någon som Hjärtat. Varken i en kärleksrelation eller annan typ av relation. Och det ville jag visa hela världen (eller okej, den lilla värld som består av familj, släkt och vänner) genom att anordna en stor fest. En kärleksfest helt enkelt. Där alla människor vi tycker om fanns representerade. Nog sjutton blev jag pånyttkär! Pånyttkär i det liv som vi har skapat tillsammans och i allt som det livet rymmer.

Vintageprylar, vintagebröllop, vintage wedding, Julita
Foto: Martina Ankarfyr/Anna Larsson

Favoritprogram på TV?

Historieätarna, Lotta Lundgren, Erik Haag, svt
Utan tvekan Historieätarna. Public service när den är som bäst.

Bästa boken du läste?

Vintageparty! Nej skämt å sido. Eftersom att arbetet med vår bok tog så oerhört mycket tid i anspråk förra året och bröllop och torpköp och min mammas flytt till Stockholm och ett stycke bröllopsresa, en födelsedagsresa och en 40-årssurprisefest på det (pjuh!), hann jag knappt läsa något alls. Men jag plöjde, precis som så många andra, Hungerspelen-trilogin. Lättläst och underhållande, men herregud vilken ickekvalitet rent litterärt! En sak som faktiskt gjorde det hela lite bättre var när jag och Hjärtat slappandes i Paris högläste för varandra ur den första delen. De första dagarna på resan hade jag över huvudtaget ingen röst kvar (för mycket skrålsång på bröllopet och möhippan) och då fick jag vila medan Hjärtat läste. Allteftersom att rösten repade sig kunde jag avlasta med läsningen. Det här med att ligga på någons bröst som läser högt ur en bok, har jag troligtvis inte varit med om sedan dagisåldern. Jag skulle summera upplevelsen som väldigt rofyllt och ger högläsning fyra tummar upp (nåväl, kanske med en bättre bok nästa gång).

Största musikaliska upptäckten?

Florence and the Machine. Den förälskelsen kan i och för sig ha inletts redan under 2011, men höll helt klart i sig hela 2012 ut.

Något du önskade dig och fick?

Att gifta mig med Hjärtat. Ett torp som bara är vårt dit vi kan fly stan och ladda batterierna. Ett bokkontrakt. Och att min mamma äntligen fick möjlighet att flytta upp till Stockholm.

Något du önskade dig och inte fick?

Ett fast jobb var något jag trodde att jag önskade mig och strävade efter under 2012. Men när hela bokgrejen blev verklighet fick jag verkligen gå in i mig själv och lyssna till vad jag egentligen ville. Och det visade sig att det inte alls var det. Jag vill göra sånt som jag mår bra av – skriva, inreda, styla och kanske driva min egen butik där jag kan omge mig med vackra pinaler jag handplockat själv. Och det var inte alls i den riktningen jag var på väg i början av 2012. Däremot vill ju jag som så många andra, slippa att hela tiden oroa mig för om det kommer in pengar på kontot eller inte, och den oron önskar jag att jag slapp under 2013.

Vad gjorde du på din födelsedag 2012?

Lyssnade på livejazz, drack bubbel, åt musslor och en gigantisk osttallrik på Glenn Miller Café i Stockholm tillsammans med Hjärtat.

Vintageprylar, Louise Lemming, Glenn Miller café

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Att jag sluppit vissa obehagliga situationer som innebar en enorm stress och som gjorde att hälsan tog stryk. De hade kunnat förhindras om alla inblandade varit mer ärliga från början. Jag har en bra intuition och den kan driva mig till nästan vansinne ibland. Önskar generellt att alla skulle våga vara lite mer raka i kommunikationen med varandra. Inklusive jag själv.

Vad fick dig att må bra?

Hjärtat. Alltid. Och att komma en bra bit på vägen i insikten om vad jag vill ägna mina arbetande timmar på dygnet åt. Det har tagit många år och den som har satt käppar i hjulen är jag och mina tvivel på mig själv. I och med boken har jag tagit många steg uppåt på självförtroendestegen och det har fått mig att må mycket bättre i mig själv.

Vilken kändis var du mest sugen på?

Haha, det här är ju bara en knäpp fråga. Men okej, jag svarar Michael Fassbender. Innan 2012 visste jag inte vem människan var. Och, tja, nu vet jag.

Mood-magazine-outtake-michael-fassbender-31111451-539-700

Vem saknade du?

Vår fina vän David som var ute på de sju haven när vi gifte oss.

De bästa nya människorna du träffade?

Våra eminenta Vintageparty-fotografer Martina Ankarfyr och Anna Larsson (som för övrigt också plåtade vårt bröllop) och alla härliga modeller tillika bloggare som med sin medverkan gjorde boken om möjligt ännu finare. Icke att förglömma alla fina människor på Norstedts! Ja, förutom dem jag träffade i samband med boken, kan nämnas Jessica Silversaga vars blogg jag har följt till och från så länge jag vetat om den. I höstas ringde hon upp mig för att fråga om hon fick plåta min lägenhet för tidningen Älskade Hem. Jessica och jag fann varandra direkt. I samband med den plåtningen träffade jag också Lina Hansson och Jin Lavesson – båda såna där människor som är tvärt omöjliga att tycka illa om. Inte för att jag tycker direkt illa om någon, men ni vet nog hur jag menar. Vissa bara har som en godhetsaura runt sig. En annan fin person jag fick äran att lära känna lite bättre var min kära vän Jonnas nya kärlek Staffan. Eftersom att det är det allra viktigaste för mig att mina nära och kära mår bra blev jag ungefär hur glad som helst när jag blev varse om att hon hade träffat en sann toppenkille.

Mest stolt över?

Boken Vintageparty helt klart. Och att jag har fått så mycket uppmärksamhet för min inredningsstil under 2012, i tidningar som SvD Magasinet och Älskade hem och i tv-programmet Antikjakten. Det betyder verkligen oerhört mycket, eftersom att det är en stor passion och ungefär det roligaste jag vet. När jag får frågor från höger och vänster av människor som vill ha ”mina expertråd” blir jag bara så himla glad. Jag är väldigt lyhörd som person och tycker att det är genuint roligt att få hjälpa andra. Hoppas på mer sånt för 2013.

Vintageprylar, Älskade Hem, Louise Lemming, Jessica Silversaga, vintageportalen.se, inredningsreportage, inredningstidning, Plaza förlag

Högsta önskan just nu?

Här kan jag bara instämma i Claras kloka ord: Att jag ska få vara frisk. Och att alla jag känner ska få vara friska. Hälsan är alltid det allra viktigaste. Men jag önskar också att alla spännande projekt jag har på gång går i lås under 2013 och att jag får lite fart på min business. Först då kan jag sänka axlarna och andas. En förutsättning för att hålla sig frisk och välmående för en lång tid framöver.

Love,
L

Det här inlägget postades i Hemma hos mig, Jobb, Kärlek, Om mig, Resor, Styling, torpet, Vänner, Vintageparty, Vintageprylar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till 2012 – Retrospektiv.

  1. Lånade den också från henne, känns som ett bra sätt att summera året på. Förresten så köpte jag Älskade Hem när jag åkte buss hem till Jönköping över nyår, ni har verkligen en helt fantastisk lägenhet. Wow! Tänkte bara säga det🙂

  2. Linda skriver:

    Vilket fint inlägg! Gillar det massor! Underbara bilder från bröllopet med. Som precis ut som den saga det var.

  3. Lisa skriver:

    Oh gulle, stolt över äktenskapsdiskussionn, så sant. Kärlek for ever

  4. Lisa skriver:

    Oj nu blev det felstavat jävla iPad

  5. Fatima skriver:

    Det är så roligt att du bloggar Lollo. Älskar din personliga ton och hur du skriver. Och att kunna få lite Lollo i cyberspace såklart!

    • vintageprylar skriver:

      Hade jag haft en tävling i stil med ”veckans mest peppande kommentar” hade du vunnit den, Fatima! Jag slänger tillbaka samma komplimang till dig, personlig ton och härligt schvung i orden är ju din blogg personifierad🙂

      Vi ses imorrn!
      Kram

Kommentera

