Bletchley Circle.

Jag har unnat mig själv lite slappande framför svt play ikväll. Höjden av lyx om ni frågar mig.  Plöjde alla tre avsnitt av Bletchley Circle på raken. Härlig miniserie i tre delar, som tillsammans motsvarar längden av en långfilm. Perfekt kvällsaktivitet med andra ord. Den påminner mycket om BBC-produktionen av Sherlock som jag också fastnade för. Skillnaden är att huvudkaraktärerna i denna är skarpsinnade kvinnor under en era då kvinnor inte tilläts vara skarpsinnade. Eller åtminstone inte uppmuntrades att ta till vara den typen av intellekt som kvinnorna i den här serien besitter. Hur som helst, förutom att den är bra för att den lyfter fram starka kvinnor i huvudrollerna, är det något med brittisk engelska, det lite grådaskiga filtret som alltid bäddar in Londons gator och miljöerna i dova kulörer som får mig på fall.

Bletchley Circle, svt
Så, om ni inte redan sett Bletchley Circle, gillar mordgåtor, 50-talsestetik, gamla tåg, koffertar och Morristapeter – ja, se den då för all del!

Tonight I watched the three episodes of Bletchley Circle in a row. I really enjoy british crime stories! Especially if they take place in the streets of foggy London in the early fifties. If you haven’t seen it yet – well then do!

Det här inlägget postades i Om mig, Vintagekläder, Vintageprylar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bletchley Circle.

  1. Väldigt estetiskt fin serie! Såg klart sista avsnittet precis. Dock är det något med musiken som gör att jag tycker den är så himla obehaglig, tittade utan ljud vissa bitar… så går det när man är lättskrämd.

  2. Bello skriver:

    Alltså du måste försöka titta på serien Call the midwife om du inte redan har gjort det – underbar serie om barnmorskor i 50-talets östra London!

  3. Maria skriver:

    Fast något slappande framför BC blev det inte för mig… Jag satt under en filt och bad maken berätta vad som hände… Men jag är en hare också!

  4. Marie D skriver:

    Magiskt fängslande. Hade först inte tänkt se den, men sen när jag läste din resume över serien, samt att jag är en lite Sherlock nörd, så blev det även alla avsnitten en och samma kväll för mig. Säger bara en sak, måtte det komma fler avsnitt med dessa fantastiska kvinnor!!!

Kommentera

