DIY – Kuddfodral till torpet (eller valfritt ändamål)

Jag gillar att sy, men har kanske aningens för kort tålamod för att våga ta mig an de där riktiga utmaningarna. Jag byter dragkedjor med lätthet i befintliga plagg, eller syr in en kjol då och då. Men att ge mig på att sy en klänning från scratch, det har alltid slutat i någon form av fiasko. Därför passar enklare sömnad, som kuddfodral och veckbandsgardiner mig som hand i handske.

I somras hittade jag ett gäng tyger för en struntsumma på Panduros superrea. De var så söta att det liksom gjorde ont i tänderna och hade aldrig fått flytta hem till vårt murriga art déco-place. Men på torpet skulle de komma till sin rätt och jag köpte därför allt småmönstrat och pastelligt jag kunde komma över. Här skulle produceras kuddfodral på löpande band!

Det här är min enklaste modell som ändå är lite piffig med band som knyter ihop öppningen. Lätt som en plätt att ta ur kudden och tvätta fodralet när det behövs.

Blommig kudde, Kudde, pastell

Klipp ut två lika stora bitar ur ett eller två olika tyg med måtten 50×58 centimeter (om det ska passa en kudde med måttet 50×50 vill säga) plus sömsmån . Sicksacka alla kanter. Sy ihop alltsammans, räta mot räta, men lämna en kortsida öppen. Vik rätsidan ut. Vik in en bra bit på öppningen, dryga 5 centimeter och pressa med ångstrykjärn. Sy en raksöm så att viket håller sig på plats.

Blommig kudde, kudde, pastell, torp

Klipp tygremsor ur överblivet tyg eller i ett helt annat tyg i avvikande färg eller mönster. Här är det lite efter tycke och smak, smal eller tjock. Tanken är alltså att tygremsorna ska fungera som knytband. Ett tips är att inte gör dem alltför smala, då blir det så besvärligt att peta ut dem till rätsida efter att du sytt ihop dem. Åtta remsor, alltså fyra band är lagom för en kudde. Sy ihop två remsor räta mot räta och lämna en kortsida öppen. Peta ut med en virknål eller liknande. När alla band är klara, sy på dem på insidan av öppningen. Två band på varje sida. Mät ganska noggrant här så att de hamnar i samma höjd. Stoppa i kudden, knyt ihop och släng på sängen eller soffan.

Blommig kudde, kuddar, pastell, torp

Det här inlägget postades i DIY, torpet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.