Bröllopet – del 1.

Nu så! Här kommer bildkavalkad del 1 från vårt bröllop. Tänk att den bästa dagen i ens liv aldrig kommer åter. Det kanske å andra sidan är meningen, för om den fick upplevas flera gånger om, skulle den inte längre kännas så speciell.

Alla foton (om inget annat anges) är tagna av fotograferna Martina Ankarfyr och Anna Larsson. De har verkligen lyckats fånga de vackra och lite karga miljöerna, den klara himlen och vårens höga luft tycker jag.

Here are som pictures from our beautiful wedding day in April last year. All photos are taken by Martina Ankarfyr and Anna Larsson. 

Julita gård, Sörmland, vintagebröllop, Martina Ankarfyr, Anna Larsson
Vi gifte oss den 28 april förra året. Det var en klar och aningens kylig dag. Våren var kommen, men vädret nyckfullt. Dagen innan hade det blåst full storm. På självaste bröllopsdagen vaknade vi upp till fågelkvitter och sol som strilade genom skira gardiner.

Weather this time of year in Sweden is kind of unpredictable. But this morning we woke up to a bright sky and birds singing.

Julita, Sörmland, vintagebröllop, Martina Ankarfyr, Anna Larsson
Bröllopet ägde rum på Julita gård i Sörmland. Det är beläget vid sjön Öljarens strand, omgärdat av ekhagar, äppelodlingar och röda, timrade skansenstugor. Marken var vid tiden för bröllopet täckt av späda vitsippor och äppelträdens grenar fulla av knoppar redo att brista. Vi kunde verkligen inte önskat mer av sceneriet.

The wedding took place in the most beautiful surroundings.

Öljaren, Julita, Sörmland, vintagebröllop, Martina Ankarfyr, Anna Larsson

Retroella, Sarah Wing, vintagefrisör, vintagehår, vintage bruduppsättning
Bästa Sarah gjorde mig fin i håret. Jag ville ha en 20-talsinspirerad frisyr med waves som fick mig att känna mig elegant snarare än söt som lockar och snurror annars lätt kan göra. Ett flor från ett vintagediadem som fyndats i London och en klänningsklämma från 20-talet lånad av min tärna Lisa, satte den sista touchen på frisyren.

I wanted a 1920’s inspired hairdo with waves. The best person for that job was of course my hairdresser Sarah/Retroella. An old veil from a vintage diadem bought in London and an art déco piece of jewellery borrowed from my maid of honor Lisa, gave the final touch to the hair. 

Vintageskor, 20-talsskor, bröllopsskor, Julita, Sörmland, vintagebröllop
Skorna var även de från 20-talet skulle jag gissa. Helt otroligt att skor som är närmare hundra år gamla fortfarande håller ihop. Jag dansade i dem som jag aldrig dansat förr och trots det såg de ut som de gjorde dagen innan. Eller ja, något smutsigare förstås.

I wore a 1920’s pair of shoes in the most delicate white leather.

Vintagesminkning, röda naglar, vintagebröllop Emma Sundh, vintagebröllop
Jag hade röda naglar för det är jag mest bekväm i. Det viktigaste är ju ändå att känna sig som sig själv på sin egen bröllopsdag. Emma blev också fixad i håret av Sarah, liksom mina tärnor Lisa och Jonna. Emma sitter här och skriver in i det sista på planeringen eftersom att hon var toastmaster tillsammans med min kära vän Magnus. Bättre toastmasterpar gick inte att få!

Red nails because I’m most comfy that way. That’s all that matters I think, feeling like yourself on your wedding day. Emma was toastmaster along with our friend Magnus. They did a really swell job!

Röda pioner, röda nejlikor, bröllopsbukett, vintagebröllop
Buketten bestod av röda pioner. Det var nästan omöjligt att få tag på just röda pioner, men min svägerska Bobo som är en riktig problemlösare, lyckades vaska fram dessa. Det var viktigt för mig att buketten inte såg ”gjord” ut. Den skulle kännas vild, som nyss plockad ur rabatten. Jag älskar att de här är på gränsen till utblommade, i den allra blodrödaste färgen. Tärnorna fick en varsin pion också.

My bouquet with red peonies. It was almost impossible to buy red ones this time of year, but my sister in law, Bobo, is a pure problem solver and made an excellent work getting hold of these ones. I wanted the bouquet to look as if it was just picked from the garden. I love that these peonies are almost overblown.

Vintagebröllop, prickig bröllopsklänning, flor, 20-talsfrisyr Bröllopsklänning, klädda knappar, knappar rygg
Jag hade marinblå prickar på min klänning och ett avtagbart släp som var fodrat i ett djupblå, matt sidentyg. Lite okonventionellt, men när jag såg klänningen på Tradera visste jag att det var Den. Det där med konventioner och att göra som alla andra, är liksom inte riktigt min kopp te. Jag lämnade in klänningen till en fantastiskt duktig sömmerska som bland annat lade in ett foder och sydde i dessa klädda knappar i ryggen.

I wore a white dress with dark blue dots. Maybe not the most conventional, but conventions are not really my cup of tea.

Chanel no 5, vintagebrosch, vintage hårsmycke, waves, 20-talsfrisyr, vintagebröllop
Inte visste jag att en fick massa presenter på sin bröllopsdag! Förutom de som gästerna har med sig förstås. Av Bobo fick jag Chanels klassiska parfym Chanel no 5.

I got Chanel no 5 as a gift from my sister in law, Bobo.

Nattlinne, sidennattlinne, sidenunderklänning, garderob, vintagebröllop vintageklocka, fickur, herrur, vintagebröllop, morgongåva
Och av mina tärnor fick jag ett delikat sidennattlinne från 1940-talet skulle jag tro. På bordet ligger min bröllopsgåva till Hjärtat. Ett fickur från 20-talet.

And from my maids of honor I got this beautiful silk nightgown from I would say the 40’s. The pocket watch is a wedding gift from me to my husband.

Mac läppstift, vintagebröllop, vintage weddning, vintageprylar
Den sista touchen sätts här med hallonrött läppstift från Mac. Färgen kommer jag inte ihåg dessvärre. Stiftet dansades bort någongång under nattens allra gladaste timmar. (Uppdatering! Det har visat sig att läppstiftet har legat i säkert förvar hos min tärna Lisa i alla dessa månader och är nu åter hos sin rättmätige ägare. Kan därför meddela att det är färgen Crosswires ur Cremesheen-serien från Mac)

I wore the colour Crosswires from Mac.

Örhängen, pärlörhängen, vintagebröllop Vintagebröllop, vintageskor, bröllopsskor, 20-talsskor
Det mesta jag bar var gammalt, förutom strumpbyxorna som var nya. Pärlörhängena däremot, var lånade av Bobo (vilken stöttepelare den där svägerskan är!) och klänningens släp och prickar var ju blå. På så vis införlivade jag det gamla talesättet ”Something old, something new, something borrowed, something blue”.

Det var alltså del ett av bröllopet. Inom kort kommer en ny bildkavalkad!

Most of my clothes were old, the stockings were new, the pearl earrings I borrowed from my sister in law and part of my dress was blue.

Det här inlägget postades i Bröllopet, Hår och make up, Kärlek, Om mig, Vintagekläder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Bröllopet – del 1.

  1. Madeleine skriver:

    åh! så otroligt vackert! vilket magiskt bröllop lollo!

  2. Madeleine skriver:

    och om detta är bara del ett, då kan jag bara ana hur del två kommer bli. puss!

  3. Frida skriver:

    Så vackra bilder.

  4. Lisa skriver:

    Haha jag hittade det där läppstiftet i en låda, undrade vems det var…Tar med det i morgon

  5. Amanda skriver:

    Jag kommer ihåg ditt vackra bröllop från Emmas blogg, så kul att du skippade traditioner och gjorde det personligt! gifte mig själv i en LBD för 8 år sen och det är ju praktiskt eftersom jag fortfarande använder min brudklänning!

    • vintageprylar skriver:

      Vilket genidrag! Jag kanske inte har jättestor användning av min bröllopsklänning igen, men viktigast är ju som sagt att en känner sig bekväm och som sig själv. Byxor, LBD, maräng eller prickar spelar ju faktiskt inte så stor roll😉

      • Amanda skriver:

        Jodå, du kan säkert hitta mer användning för den, den är verkligen fantastisk! och ja, jag håller med, man ska göra precis cvad man känner för och trivs med, hade jag gift mig i dag hade det blivit något galet och mycket färg istället för LBD!

  6. Bello skriver:

    Åh så himla vackert bröllop och jag älskar din prickiga klänning! Julita gård är så vackert.

  7. Bello skriver:

    Och förresten – GRATTIS på födelsedagen!🙂

  8. Cecilia skriver:

    Hej! Underbara bilder! Vad heter sömmerskan du anlitade tro?

    Mvh Cecilia

  9. Christina skriver:

    Helt underbara bilder, Tack för att du delar med dig av din dag. Ser fram emot att få se fortsättningen🙂

  10. Helt magiskt vackert! Ser ut som en dröm alltsammans, ser verkligen fram emot fler bilder🙂

Kommentera

