Bröllopet – del 2

Vad glad jag blir för alla fina kommentarer ska ni veta. Värmer ända in i djupaste märgen fast att temperaturen ute visar minus 8. Därför fortsätter bröllopsyran här på bloggen ett tag till. Hojta till om ni tröttnar så slutar jag bums!

Alla bilder är tagna av fotograferna Martina Ankarfyr och Anna Larsson om inget annat anges.

I’m so glad for all your lovely comments. Thank you! Unless you’re not fed up already with our spring wedding, here are some more pictures.

Lännäs kyrka, rosa kyrka, kyrka Närke, Östernärke, bröllop Vitsippor, kyrka, bröllopFoto kyrka: Louise Lemming

Kyrkan vi vigdes i heter Lännäs kyrka och ligger i Östernärke. Inuti kyrkan var det enkelt men vackert dekorerat med vitsippor som plockats samma dag av Hjärtats mamma och hennes väninna.

This is the church where the ceremony was held. It was simple but still beautiful decorated inside with windflowers.

Brudnäbb, sjömansklänning, sailor klänning, bröllop, balong vigselprogram, kyrkbänk, bröllop, vigsel, påfågel, Jonna BjörnstjernaVåra näbbar tillika gudbarn Liv och Alexander, hade sjömanskostym och Converseskor när de gick ner för altargången. Eller gick och gick. Alex sprang gallskrikandes efter sin mamma. Liv som är lite äldre och ombetts hålla ordning på lille Alex, sprang efter. Det var en skön ice breaker i stundens allvar de där hundradels sekunderna då kyrkportarna ska till att öppnas. Det är svårt att föreställa sig hur det ska kännas innan, men viktigt för oss var åtminstone att det hela inte skulle kännas för cermoniellt och högtravande. När portarna således öppnades satt jag på huk och tröstade Alex och när vi väl skulle gå in till tonerna av Eldkvarns ”Bröllopssång”, lyckades vi hamna på fel sida om varann. Jag vet inte om någon annan än möjligtvis prästen tänkte på detta, men såhär i efterhand kändes det skönt att allt inte var perfekt. Det är lite så vi gillar det. En aning kantstött.

Påfågeln på vigselprogrammet har min extremt duktiga vän och tärna Jonna gjort.

Our flower girl and boy (couldn’t find the right word for a boy, but you probably understand anyway), wore sailor suits and Converse sneakers. The little boy Alex got really sad when his mother left him with us behind the church doors. When the doors finally opened I sat crouching next to Alex comforting him. That was a really nice ice breaker and everyone in church laughed.

My oh so talented friend and brides maid Jonna, made this beautiful peacock illustration on the wedding programs.

Popcornpåsar, bröllop, vigsel Kyrktrappa, björkris, bröllop, vigsel, kyrka, vintage bröllop, vintageprylar
Jag hade köpt en hel massa rödvitrandiga popcornpåsar i vintagestil på Etsy.com innan bröllopet. Alla gäster fick en varsin fylld med puffat ris.  Fina Linda delade ut. Och som det slängdes ris på kyrktrappan!

I bought these striped vintage style popcorn bags on Etsy.com and filled them with rice.

Vintageprylar, vintage bröllop, vigsel, kyrka Vintage bröllop, bröllop, tärna, vintageklänning, pionm påfågelsfjäder, vintage frisyrJag och min mamma❤

Här får ni en närmare titt på min vackra vän Lisa som bar en smaragdgrön klänning fyndad på Etsy.com. Mina tärnor bar båda vintage. Alla som känner mig vet att jag gillar att matcha, men det får liksom inte bli för mycket av det goda. Därför hade Lisa och Jonna helt olika klänningar – Jonna en mörkblå i siden och Lisa denna. De hade likadana sjalar men olika skor. Däremot återfanns deras färger i påfågelfjädrarna som de bar till den ensamma pionen och i sina hår, vilket knöt ihop deras outfits på ett lagom matchat och uttänkt sätt.

Påfågelsfjädrar var lite av bröllopets tema. Det började redan i inbjudningskortet då vi skickade med en fjäder i varje kuvert. Några av gästerna hade tolkat det som att de skulle matcha sin klädsel med fjädern, några hade satt den i håret som en accesoar. Det var fint att se och precis vad som var tanken med det hela.

Me and my mum❤

This is a picture of my friend and one of my brides maids Lisa. Both my brides maids wore vintage dresses, Lisa this emerald green dress and Jonna a dark blue. I was inspired by the colours of peacock feathers and even though Lisa and Jonna wore completely different dresses, their colours went really well together.

Julita, bröllop, vintage bröllopNär vi väl kom ut från kyrkan och åkte tillbaka till Julita, slog vädret om och blev lite mer kylslaget. Jag hade inte ägnat några djupare funderingar kring det där med ytterplagg. Som tur var hade flera andra gjort det. När jag kom ut från kyrkan blev jag påslängd en vit vintagepälscape som var min mammas och efter en stund bytte jag till denna vita 60-talskappa som min kusin hade med och som en gång tillhört min farmor. Bra med omtänksamma gäster!

I had totally forgotten that it was early spring and pretty cold this day. Fortunately others thought of that and when I got out of church my mother and sister gave me a white fur cape to wear over my shoulders. When we got back to Julita were we had a cocktail outside before dinner, I got this 60’s coat that ones belonged to my grand mother. Great with caring guests!

Såvida ni inte redan sett er helt mätta på vårt bröllop, kommer jag att lägga upp ”bröllopet – del 3” alldeles inom kort här på bloggen.

Love
L

Det här inlägget postades i Bröllopet, Kärlek, Om mig, Vintagekläder, Vintageprylar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Bröllopet – del 2

  1. Polkadotdays skriver:

    Åh, for et fantastisk nydelig bryllup!!

  2. Fredrika skriver:

    Åh jag är inte alls mätt! Ser framemot fler bilder.

  3. Emma Callhammar skriver:

    Herregud va vacker du va/är Lollo!! Så kul att se bilderna från er fina dag!! Många kramar!

  4. Karolina skriver:

    Jätte kul att se! Har väntat på del två och efter att få mer inspiration till vårt egna bröllop.
    Ser ut som ni hade en fantastisk dag. Hoppas på del tre om inte allt för länge.

    • vintageprylar skriver:

      Grattis till bröllopsplanerna Karolina! Hoppas jag kan inspirera dig och har du några frågor kring vadsomhelst är det bara att fråga så svarar jag och tipsar så gott jag kan!

  5. Fatima skriver:

    Ja! Vi vill se mer (även om jag var med när det faktiskt hände). Så fin dag!

  6. Amanda skriver:

    Din klänning är så vacker (och du ännu vackrare)! kul att få se lite bilder ‘in motion’ efter teasern i del 1

  7. Anna-Nathalie skriver:

    Hvor er du dog en smuk brud!!😀

  8. Verkligen inte mätt på bröllopsbilder🙂

  9. malin skriver:

    vilken otroligt vacker frisyr du hade!😀

Kommentera

